بسم الله الرحمن الرحیم

سال تولد حضرت زینب(علیها السلام) پنج جمادی الاول سال ششم هجری بود و پنجاه و شش سال عمر کرد یک سال از امام حسین(علیه السلام) کوچکتر بود.

بعضی‌ها گفته‌اند زینب یعنی زین أب. زین یعنی زیبایی. یعنی نور چشم بابا مادر فارسی می‌گوییم عزیز بابا. یا اسم درختی است نیکو منظر. حضرت علی(علیه السلام) سه پسر داشت که اسم آن‌ها را علی گذاشت این یک درس است که اگر چیزی خوب است همه تکرار کنیم. ما در اسم گذاری دنبال اسمی می‌گردیم که در فامیل‌ها نباشد بگذار در هر خانه‌ای یک فاطمه باشد.

یحیی پسر زید و زید پسر امام زین العابدین(علیه السلام) شهید شدند مردم خراسان گفتند به کوری چشم مخالفین که نوه‌ی امام زین العابدین(علیه السلام) که یک سید انقلابی در خط امام معصوم بود حالا که یحیی را شهید کردند تمام زن‌های خراسان هر کس پسر زائید به کوری چشم مخالفان اسم پسرش را یحیی می‌گذاریم تا در هر خانه‌ای یحیی باشد.

از من پرسیدند چرا برای پیغمبر(صلی الله علیه و آله) یک صلوات اما برای امام(رحمه الله علیه) سه صلوات گفتم برای این که شاه می‌گفت امام(رحمه الله علیه) نه، آمریکا می‌گفت امام(رحمه الله علیه) نه، ما به کوری شاه سه صلوات می‌فرستیم.

پیداست که آدم باید غیرت دینی داشته باشد. اسم خوب را همه داشته باشیم. امام حسین(علیه السلام) فرمود(و لکم فی أسوة فی أسماء) از من یاد بگیرید که اسم همه‌ی بچه هایم را علی می‌گذارم چون معاویه(لعنة الله علیه) گفته بود کسی اسم علی روی بچه‌اش نگذارد.

پدر شوهرش جعفر طیار است من این اسم را خیلی دوست دارم حتی یک نفر از من پرسید می‌خواهی اردن بروی؟ گفتم فقط به خاطر جعفر طیار می‌خواهم بروم. نماز جعفر طیار تنها چیزی است که از دنیای ورد وارد دنیای فقه شده.

دنیای ورد و ذکر دعاهاست دنیای فقه توضیح المسائل علماء و مراجع است. آن جایی که نمازهای مستحبی را در آن می‌آورند نماز جعفر طیار را همه‌ی مراجع آورده‌اند و امام رضا(علیه السلام) هر شب بجای نماز شبش نماز جعفر طیار می‌خواند. جعفر طیار برادر حضرت علی(علیه السلام) است و این دو برادر در یک لحظه چشم پیغمبر(صلی الله علیه و آله) را شاد کردند پیغمبر(صلی الله علیه و آله) ایستاده بود که امام علی(علیه السلام) از یک طرف آمد من خیبر را فتح کردم جعفر طیار هم از آن طرف آمد که دوازده سال هجرت کرده بود به آفریقا(حبشه)، سخنگوی پیغمبر(صلی الله علیه و آله) از اولین مهاجرین بعد پیغمبر(صلی الله علیه و آله) فرمود نمی‌دانم لذتم از فتح خیبر بیشتر است یا از ورود جعفر طیار.

جعفر طیار به قدری عزیز است که امام علی(علیه السلام) وقتی می‌خواهد در سخنرانی‌اش افتخار کند می‌فرماید: «وَ مِنَّا جَعْفَرٌ»(کمال‏الدین، ج‏1، ص‏274) جعفر طیار از ما است حمزه از ما است فاطمه(سلام الله علیها) از ما است. امامان ما به وجود جعفر ناز می‌کردند. جعفر طیار در جنگ موته دو تا دستش قطع شد مثل حضرت ابوالفضل(علیه السلام) در کربلا. اولین گروهی که از مسلمان‌ها هجرت کردند و رفتند حبشه سخنگوی آن‌ها بود و دوازده سال در حبشه بود و بنیانگذار اسلام در آفریقا بود طوری سخنرانی کرد که نجاشی پادشاه حبشه گریه کرد و هدایت شد.

عبدالله پسر ایشان است و شوهر حضرت زینب(علیها السلام) و عبدالله هم اولین کودک مسلمان در آفریقا. عبدالله تاجر و پولدار بود یک زمانی هم فهمید وضع شکر بد است هرچه پول داشت شکر خرید و مجانی در اختیار فقرا گذاشت. از مرفهین بادرد.

امام(رحمه الله عیله) انتقاد شدید می‌کرد از مرفهین بی درد به شخصی گفتند وضعت چه طور است گفت من از مرفهین بادرد هستم. دو تا از بچه‌های عبدالله در کربلا شهید شدند در مدینه جلسه‌ی فاتحه گرفت(خوب حضرت زینب(علیها السلام) هم مادر آن دو تا بچه بود) در جلسه‌ی فاتحه کسی تنگ گوش عبدالله گفت حالا نمی‌رفتند جبهه الآن وقت دامادی‌شان بود گفت من افتخار می‌کنم دو تا بچه‌ام شهید شده با این که تاجرم و وضع مالی‌ام خوب است ولی من با زینب کبری(علیه السلام) وقتی عقد بستم در ضمن عقد شرط کرد که من زن تو می‌شوم به شرطی که از امام حسین(علیه السلام) جدا نشوم حالا هم جدا نشده و رفته دو تا بچه‌ام هم که شهید شده‌اند افتخار می‌کنم.

مادر شوهر

اسماء بنت عمیس. این خیلی زن خوبی بود ولی شوهرهایش یکی یکی ازدنیا می‌رفتند یا شهید می‌شدند عمیس پسر نداشت چهار دختر داشت اما چه دامادهایی داشت. اسماء اول زن جعفر شد و خدا پسری به نام عبدالله به او داد بعد زن ابوبکر خلیفه‌ی اول شد از ابوبکر صاحب پسری شد به نام محمد که خیلی نور چشم حضرت علی(علیه السلام) بود و می‌فرمود پدرش ابوبکر است اما از ما است. این درس است بعضی خانواده‌ی شهدا می‌گویند ما ازدواج نمی‌کنیم به خاطر وفاداری. باسمه تعالی این وفاداری نه در قرآن است و نه در حدیث نه خدا راضی است و نه پیغمبر(صلی الله علیه آله) اسمش هم بی خود وفاداری نگذار هر کس شوهرش از دنیا رفته یا شهید شده نمی‌خواهد ازدواج کند نکند اما اگر می‌خواهد ازدواج کند خیال نکند ازدواج نکردن وفاداری است. قرآن در دو جا می‌فرماید زن و شوهری زشت نیست «فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومین» مومنون/6 ملوم یعنی ملامت می‌کنند مردم نیش می‌زنند «غَیْرُ مَلُومین» یعنی مردم حق ندارند نیش بزنند.

بعضی شهرهای ایران عقاید کجی دارند می‌گویند داماد وقتی آمد سراغ دخترم اگر خواست با دخترم باشد باید عروس را بردارد و برود حق ندارد در خانه‌ی ما شب بخوابد بابا مگر عقد نکردی وقتی عقد کردی هر شبی داماد خواست خانه‌ی پدر زن بخوابد «غَیْرُ مَلُومین» طوری نیست آخر خانه‌ی پدرش حامله شد «غَیْرُ مَلُومین» طوری نیست آقا زشته «غَیْرُ مَلُومین» آن جایی که قرآن گفته نیش بزن ما نیش نمی‌زنیم آن جایی که گفته نیش نزن ما نیش می‌زنیم.

عروسی بهم خورد چرا؟ مادربزرگ عمه‌ی خاله پدرم فوت کرده خوب چه خاکی به سرم کنم که مرده! ؟ حالا تا چهلم چرا تا چهلم؟ «غَیْرُ مَلُومین» ماه محرم و صفر کسی عروسی کند طوری نیست احترام بگذارید اما حرام نیست.

اسماء بنت عمیس زنی بود که پیغمبر(صلی الله علیه و آله) فرمود من بهشت را برای تو ضمانت می‌کنم تو قطعاً اهل بهشتی زنی که قطعاً اهل بهشت است. شوهرش شهید شده دوباره شوهر کرد ابوبکر از دنیا رفت با حضرت علی(علیه السلام) ازدواج کرد.

دختره پول جمع کرده چهارده سالش است می‌خواهد برود مکه که خوب برود من خودم هجده ساله بودم از نجف با ماشین ارزان هزار تومان رفتم البته نهصد تومان چون صدتومان برگرداندم یک کسی گفت تو را به حضرت عباس آبروی هر چه حاجی بود ریختی آخر تو هم شدی حاجی؟ گفتم آخر حاجی حتماً باید تنگی سینه داشته باشد، قوزی کمر داشته باشد، حتماً باید هفتاد کیلو باشد، حتماً باید پیر باشد این چه عقیده‌ای است که ما داریم بابا این دختر چهارده ساله شده حاج خانم از بس حاج خانم‌ها بعضاً حسادت دارند نیش می‌زنند بابا نیش نزن. دختر دوازده ساله اگر می‌تواند ازدواج کند، ازدواج کند.

به حضرت زینب(علیها السلام) می‌گفتند عقیله بنی هاشم عقیله یعنی زنی که عاقل است. عقل یعنی قدرتی که آدم را از لغزش حفظ می‌کند. عقیله مثل بصیره «بَلِ الْإِنْسانُ عَلى‏ نَفْسِهِ بَصیرَةٌ» قیامت/14 یعنی خیلی بصیر است به قول ما طلبه‌ها(ه) آن برای مبالغه است. زینب کبری(علیها السلام) خیلی عاقل است این که می‌گویند زن‌ها کم عقلند همه کم عقل نیستند.

امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: «مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِیمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُول»(نهج‏البلاغه، خطبه 80) زن‌ها عقل‌شان ناقص است جای دیگر می‌فرماید «إِیّاکَ وَ مُشاوَرَةُ النِّساءِ إِلّا مَنْ جَرَّبْتَ بِکَمالِ عَقْلِها»(کنزالفوائد، ج‏1، ص‏376) آن خانمی که تجربه کردی عقلش را یعنی عقل بعضی زن‌ها ناقص و بعضی کامل است مردها هم همین طور هستند. آمد پرسید گفت شما در قرآن می‌گویید آیه داریم زن را بزنید گفتم در حدیث داریم به مرد هم بزنید. مرد اگر خرجی نمی‌دهد به دادگاه شکایت کنید دادگاه هشدار می‌دهد اگر باز هم خرجی نداد شلاقش می‌زنند زن هم اگر به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند بعد از سه مرحله تنبیه می‌شود. ما روایت داریم با این مردها مشورت نکن مخشان نمی‌کشد پس مرد کم عقل و زن کم عقل هم داریم.

کسی که ادعا می‌کند من دینم را از عرفا گرفتم نه فقها یعنی حاضرم توی سیر و سلوک حرف‌هایی به هم ببافم اما اگر یک وقت جنگ شد پایم را جبهه نمی‌گذارم. زنده باد امام خمینی(رحمة الله علیه) که هم عارف بود و هم فقیه. اصلاً چهل درصد از دانشجوهای ما خواهرند در بعضی کارها زن‌ها از مردها بهترند یکی شغل مقدس پرستاری است. گرچه الآن مرد پرستار هم داریم اما در پرستاری چون انس و حوصله و محبت و عاطفه می‌خواهد انس و حوصله و عاطفه‌ی زن از مرد بیشتر است. در تربیت زن از مرد بهتر است.

ما سی و چهار کشور اسلامی داریم که سه تا از کشورهای اسلامی توسط زن مسلمان شده‌اند. در همه حرکت‌های قرآن زن و مرد دوش به دوش هم بوده‌اند ابراهیم(علیه السلام) کنارش هاجر بود. پیغمبر(صلی الله علیه و آله) کنارش خدیجه بود امام علی(علیه السلام) کنارش فاطمه(سلام الله علیه) بود. حضرت موسی(علیه السلام) را پنج تا زن حفظ کرد نبوت او دست پنج زن بود «وَ أَوْحَیْنا إِلى‏‌ام مُوسى‏» قصص/7 خدا وحی کرد به مادر موسی(علیه السلام) بعد خواهرش «وَ قالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَنْ جُنُبٍ وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ» قصص/11 عقب رودخانه برو بعد زن فرعون نبوت عیسی(علیه السلام) بند به زن است چون پدر نداشت.

در این مسابقات علمی دخترها جوایزی گرفته‌اند کتاب‌هایی نوشته‌اند. خوب است در هر دانشکده‌ای غرفه‌ای باشد برای کتاب‌هایی که مال زن هاست حدود دویست الی سیصد کتاب راجع به ارزش زن نوشته شد این را هم زن‌ها بخوانند که ببینند چه قدر ارزش دارند و هم مردها بخوانند دیدشان نسبت به زن‌ها عوض بشود. هنوز در بعضی از استان‌ها زن که می‌خواهد حرف بزند می‌گوید زن که حرف نمی‌زند اصلاً سخنرانی‌های زینب(علیها السلام) بود که رژیم شاهنشاهی یزید را برداشت. چنان تفسیر قرآن می‌گفت امام علی(علیه السلام) می‌ایستاد و تفسیر دخترش را گوش می‌داد و لذت می‌برد امام حسین(علیه السلام) که شهید شد هیچ کس با امام زین العابدین(علیه السلام) رابطه نداشت. زینب کبری(علیه السلام) واسطه بود حرف‌ها را از امام زین العابدین(علیه السلام) می‌گرفت و در جامعه پخش می‌کرد چون زمان امام سجاد(علیه السلام) خفقان بود و لذا حدیث‌های ما قال الباقر قال الصادق(علیه السلام) خیلی زیاد است. در این زمان امام‌ها بالا آمدند.

کتاب‌های زنان قهرمان، زنان سخنور و ادیب و زنان نمونه کتاب‌های خوب هستند. ریاحین الشریعه پنج جلد کتاب است راجع به زنان، ببینید. خلاصه کتاب‌هایی که مربوط به زن هاست زن‌ها خودشان مطالعه کنند. خطبه‌ی فدکیه حضرت زهرا(سلام الله علیها) به اندازه‌ی دعای کمیل است خیلی هم لغت هایش مشکل است کسی که این خطبه را حفظ کرد و در تاریخ منعکس کرد و امامان هم می‌گفتند این خطبه را حضرت زهرا(سلام الله علیها) گفته زینب کبری(علیه السلام) در شش سالگی حفظ کرد یعنی دختر تیز هوشی بود. زینب(علیه السلام) صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شد می‌آمد امام حسین(علیه السلام) را می‌دید بعد می‌رفت نماز صبح می‌خواند نسبت به امام حسین(علیه السلام) عشق می‌ورزید خواهر و برادری.

امام حسن و امام حسین(علیه السلام) اسکورت زینب(علیه السلام) بودند یعنی زینب کبری(علیه السلام) وقتی می‌خواست از مدینه بر سر قبر پیغمبر(صلی الله علیه و اله) برود امیرالمومنین(علیه السلام) می‌فرمود حسن، حسین(علیهما السلام) بلند شوید و خواهرتان را اسکورت کنید بعد قبلاً هم می‌گفت یک کسی برود مسجد چراغ‌ها را خاموش کند که کسی دختر مرا نبیند. به قدری آبرو داشت که امام حسین(علیه السلام) می‌فرمود خواهرجان توی نماز شب مرا دعا کن روایت داریم ثواب گریه بر زینب کبری(علیه السلام) ثواب گریه بر امام حسین(علیه السلام) است. بعضی افراد این طوریند که اگر دین برای آن‌ها نان داشت می‌گویند دین و آخر دین نون دارد ولی دین زینب کبری(علیه السلام) نونی نبود.

یک کسی می‌گفت من خیلی دوست دارم سفر بروم می‌گفتیم چرا؟

می‌گفت چون خوراکش دوبله و نمازش نفصه و کار هیچی.

حالا در جمهوری اسلامی جمعیت دوبله، درآمد نصفه و کار چند برابر. بعضی‌ها اگر پنیر گران شود به انقلاب بدبین می‌شوند بابا ما انقلاب کردیم که از زیر سلطه‌ی آمریکا بیرون بیاییم که شد انقلاب کردیم که رژیم شاهنشاهی را از بین ببریم که شد این همه خدمات انجام شد. به کوری چشم آن‌هایی که می‌گفتند مسلمان‌ها نمی‌توانند کشورداری کنند. نه پستم که تملق کنم و نه دروغ می‌گویم چون گناه کبیره است. آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری است که رئیس جمهوری‌های دنیا نسبت به او به عنوان یک پدر سیاسی نگاهش می‌کنند ابرمرد تاریخش می‌دانند شما آقای هاشمی را دست کم می‌گیرید. خیلی افتخار می‌کنیم که استعدادهای ما شکوفا شد اصلاً انقلاب کردیم برای همین. البته پنیر و لپه هم گران شد. دروغ پارتی بازی و رشوه هم هست اما این‌ها هست آن هم هست.

زینب کبری(علیه السلام) در نصف روز هفتاد و دو شهید دید گفتند وضع چه طور است فرمود «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»(اللهوف، ص‏160) الله اکبر. ندیدم جز زیبایی، خدا راضی است من هم راضی‌ام. این را خانم‌ها نگاه کنند که اگر خانمی به شوهرش بگوید عدس بخر ماش بخر می‌گویند مرده شور این زندگی را ببرد‌ای بابا تو زنی؟ ! عصر عاشورا زینب کبری(علیه السلام) بدن امام حسین(علیه السلام) را بلند کرد و فرمود(رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنّا هَذَا الْقَلیلَ) این قلیل را قبول کن خدایا این قدر بزرگی که امام حسین(علیه السلام) پیش تو قلیل است دین و ایمان کجا می‌رود که به امام حسین(علیه السلام) می‌گوید کم. خیلی شهامت داشت اسیر شد، شهید داد.

بیست و چند شهر او را گرداندند حالا آمد توی کاخ یزید و می‌فرماید «إِنِّی لَأَسْتَصْغِرُ قَدْرَکَ»(اللهوف، ص‏183) به درستی که من خیلی تو را صغیر می‌دانم تو خیلی آدم پستی هستی. حدیث داریم کسی که سر نماز می‌گوید الله اکبر کسی که خدا پیش او بزرگ است همه چیزی را باید پست بشمارد اگر خدا پیش تو بزرگ است پول پیش تو بزرگ نیست اگر برای صد تومان دروغ بگویی امام صادق(علیه السلام) فرمود «إِذَا کَبَّرْتَ فَاسْتَصْغِرْ مَا بَیْنَ السَّمَوَاتِ الْعُلَى وَ الثَّرَى دُونَ کِبْرِیَائِهِ»(مصباح‏الشریعة، ص‏87) وقتی الله اکبر می‌گوییم آن چه بین زمین و آسمان است باید پیش تو کوچک باشد وگرنه اگر گفتی الله اکبر زنده باد صد تومانی این که نشد. علت این که امام(رحمة الله علیه) می‌فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند واقعاً معنای الله اکبر است علی(علیه السلام) در مورد صفات شیعه میفرماید: «عَظُمَ الْخَالِقُ فِی أَنْفُسِهِمْ»(صفات‏الشیعة، ص‏18) کسی که خدا در نزد او بزرگ است غیر خدا را کوچک می‌داند.

شبی که فردایش امام علی(علیه السلام) شهید شد خانه‌ی زینب کبری(علیها السلام) بود اکثر شب‌ها حتی شب یازدهم مشغول تلاوت و تهجّد بود. دخترهای تحصیل کرده‌ی در خانه فراغت دارند حالا قرآن حفظ کنند.

پرستاری شغل بسیار مقدسی است عده‌ای رفتند مدینه یک نفر مریض شد مابقی رفتند حرم یک نفر پیش مریض بود که پرستار ایشان باشد حضرت فرمود ثواب کسی که از مریض پرستاری کرد کمتر از ثواب آن‌هایی که رفتند حرم پیغمبر(صلی الله علیه و آله) نیست. حدیث داریم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ قَامَ عَلَى مَرِیضٍ یَوْماً وَ لَیْلَةً بَعَثَهُ اللَّهُ مَعَ إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلِ ع فَجَازَ عَلَى الصِّرَاطِ کَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ اللَّامِعِ»(ثواب‏الأعمال، ص‏288) اگر پرستار(مرد یا زن) یک شبانه روز پیش یک مریض بود، خداوند روز قیامت او را با ابراهیم(علیه السلام) محشور می‌کند و روی پل صراط راحت رد می‌شود.

پرستارها باید به مریض دل داری بدهند مریض اگر حالش بد است نگویند تو مردنی هستی قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «إِذَا دَخَلْتُمْ عَلَى الْمَرِیضِ فَنَفِّسُوا لَهُ فِی الْأَجَلِ فَإِنَّ ذَلِکَ لَا یَرُدُّ شَیْئاً وَ هُوَ یُطَیِّبُ النَّفْسَ»(کنزالفوائد، ج‏1، ص‏379) اگر بر مریض وارد شدید بگویید انشاءالله طول عمر داری یعنی تلقین خوب داشته باشید.

استفاده از فرصت‌ها، انشاءالله همه پرستارهای حزب الهی هستید. بعضی زمینه‌های پرستاری هست، چون آدم‌هایی هستند وقتی سالمندند گردن کلفتی می‌کنند وقتی مریض می‌شوند یک حالتی دارند حرف را می‌پذیرند پرستار اگر هنر داشته باشد از همان فرصت استفاده می‌کند. این قدر آدم داریم راجع به نماز کاهلند ولی وقتی مریض می‌شود آمادگی دارد پرستاری کنارش بنشیند و ده دقیقه حرف بزند این را توی راه می‌آورد.

یک یهودی مریض شد تا سالم بود هر چه پیغمبر(صلی الله و علیه و آله) می‌فرمود گوش نمی‌کرد وقتی مریض شد به عیادتش رفت یهودی یک خرده آماده بود وقتی دید آماده است حضرت یک خرده با او صحبت کرد گفت قبول است فرمود حالا که قبول است اسلام بیاور. اسلام آورد «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» را گفت و بعد هم از دنیا رفت پیغمبر(صلی الله علیه و اله) که از خانه‌اش بیرون آمد فرمود «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنْجَى بِیَ الْیَوْمَ نَسَمَةً مِنَ النَّارِ»(أمالی صدوق، ص‏397) و(بحار الانوار، ج 78، ص234) خدا را شکر می‌کنم که خدا توسط من یک نفر را از جهنم نجات داد. این را هم سنی‌ها در سنن ابی داوود نقل کرده ند و هم شیعه در بحارالانوار جلد هفتاد و هشت صفحه دویست و سی و چهار.

داریم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ سَعَى لِمَرِیضٍ فِی حَاجَةٍ قَضَاهَا أَوْ لَمْ یَقْضِهَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ»(من‏لایحضره‏الفقیه، ج‏4، ص‏15) اگر کسی برای مریض تلاش کند، برای این که مریضی را نجات بدهد چه به نتیجه برسد و چه نرسد(خدا که از ما نتیجه نمی‌خواهد اگر از ما کار می‌خواست می‌فرمود «لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما عَمِلَ» می‌فرماید «لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏» نجم/39 یعنی تو سعی‌ات را بکن شد، شد نشد هم که نشد) «خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ» خداوند همه‌ی گناهانش را می‌بخشد. پرستار باید رازدار باشد گاهی مریض‌ها در بیهوشی دست به یک حرف‌هایی می‌زنند نوار نگذارید که ببینید چه می‌گوید. بعضی مریض‌ها یک عیب‌هایی دارند که به کس دیگری نمی‌توانند بگویند پرستار باید متعهد باشد زن جوان خوابیده مرد جوان خوابیده. پرستار باید فرقی بین مریض غنی و مریض فقیر نگذارد.

امام رضا(علیه السلام) فرمود کسی که جواب سلام آدم پولدار را خوب بدهد(مثلاً پولدارها که سلام می‌کنند می‌گویند سلام. سلام را می‌کشد فقیر که سلام می‌کند می‌گوید علیک سلام) کسی که فرق بگذارد خداوند روز قیامت بر او غضب خواهد کرد. مقام معظم رهبری به شهردار فرمود جنوب شهر باید مثل شمال شهر باشد. اتفاقاً جنوب شهر باید بهتر باشد چون شمال شهر خانه‌های خودشان بزرگ هست اگر بیرون را هم نبینند خانه‌ی خودش را می‌بیند. آقایی روی منبر هی از بهشت می‌گفت گفتند آقا از جهنم بگو گفت جهنم را خودتان می‌روید می‌بینید؟ ! اگر شمال شهر پارک نباشد بعضی خانه‌ها پارک دارد.

اگر بنده مریض شدم و مرا بیمارستان آوردند شما تلاش کردی و من خوب شدم وقتی خوب شدم تا آخر عمر هر چه حدیث بخوانم شمای پرستار هم در کار من شریکی.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته